Självmedkänsla- vad är det?

Självmedkänsla- vad är det?


Jo, det är förmågan att stoppa självkritik och förbättra relationen till dig själv samt andra relationer. Ett förhållningssätt där du är vänlig mot dig själv i alla situationer och behandlar dig som du vill behandla en god vän, partner, barn eller annan relation.


Istället för att reagera med hård kritik i motgångar eller kräva att du ska vara perfekt i alla lägen handlar självmedkänsla om att stötta dig själv. 🤍


Självmedkänsla bidrar till att stanna upp, andas och skapa större medvetenhet kring dina tankar, känslor och beteenden. Du kan välja att observera det du upplever utan att döma eller värdera, vilket resulterar i att du möter smärtan men fastnar inte i den.


Om vi inte tränar vår självmedkänsla finns det risk att vi dömer/värderar/kritiserar andra för att slippa känna oss värdelösa.


Så låt oss öva upp förmågan att vara snällare mot oss. Här kommer några övningar att ta med dig i vardagen:


• Forskning visar att positiv psykologi bidrar till ett bättre välmående och att vi aktivt behöver öva på detta VARJE DAG för att lära hjärnan. Så, skriv ner vad du är tacksam för! Stort som smått.


• Reflektera över hur du beter dig mot dig själv i olika situationer. Skriv ner dina kritiska tankar och kom på vad du skulle kunna säga istället som får dig att känna dig uppmuntrad.


Ingen människa är perfekt utan alla gör misstag och mår dåligt ibland!


🤍🤍🤍🤍


#terapeut #coach #psykosyntes

4 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla